Turboka
Fåberg Vestfjell og kjølområdene
er resultat av et samarbeide mellom grunneierforeningen, hytteforeningen og idrettslagene på vestsida.
Boka beskriver naturen, biter fra kulturen og mulighetene for dyrke friluftslivet. Området er spesielt interessant for de som er opptatt av geologi, flora og fauna, dette er beskrevet et eget kapittel.
Et kapittel om skiløyper og mange forslag til fotturer av ulik karakter med turbeskrivelser.
Formatet på12x21 cm går rett i sidelomma på sekken eller turbuksa, så er du klar for vandring i fjellet.
Skisser med kartutsnitt der stiene og løypene er inntegnet er som oversikt å regne, oppdaterte kart som beskrevet i boka er å anbefale.

Fåberg Vestfjell og kjølområdene er en del av Lillehammer kommune som er lite brukt.
Mange vet at de ligger der, men det er ganske ukjent hva områdene kan gi av opplevelser
og tilbud til de som har et forhold til og er glade i naturen. Området er heller ikke mye beskrevet,
noe her og litt der, men lite samlet. Det mest utfyllende er vel i Fåberg historielags årbok nr.6,1985.
Kjennskap til de lokale forhold, og bruken av fjellet går fort i glemmeboka.
Historier og gamle navn går fra munn til munn i generasjoner, og det går som med de gamle råk og stier,
de viskes ut smått om senn. Dette heftet er ikke ment å gi noen fullendt beskrivelse av området, det er mer en innledning til hva du kan gjøre og oppleve i vestfjellet. Heftet innholder likevel et mangfold av opplysninger som vi håper kan skape økt interesse for fjellområdet. Ikke bare for turer sommer og vinter, men også for å kunne nytte mer av det fjellet på vestsiden kan by deg.

Linker og kontaktinformasjon

Fåberg vestfjell hytteforening, oppdatert 20150205, webmaster bjriise@broadpark.no